Som det er illustreret i modellen her, handler flow ofte om balance mellem på den ene side en persons forudsætninger og kompetencer, og på den anden side niveauet på den aktuelle udfordring. Hvis udfordringen er alt for stor, kan man blive stresset og frustreret eller ligefrem angst. Omvendt, hvis udfordringerne er for små ift. ens forudsætninger, tenderer man mod at kede sig.[1]
![]() |
| Figur 1: FLOWzonen Efter Hans Henrik Knoop, 2002 og Csikszentmihalyi |
Målene for billedkunstforløbet handler meget om at eksperimentere, anvende og arbejde med materialer og metoder. Målene kan opfattes som ’bløde mål’, som ikke er direkte målbare. Det er således ikke lærerens opgave at vurdere den kunstneriske kvalitet i elevernes frembringelser, men i højere grad om eleven har kunnet fordybe sig og udtrykke med de midler de er blevet introduceret til.
Det synes derfor oplagt at anvende Flow Kurz skalaen[2] til evaluering af forløbet, for at afdække om eleverne har oplevet engagement, motivation og fordybelse i temaet.
Til fremadrettet didaktisk inspiration, kan det også have værdi at undersøge om eleverne har fundet opgaverne tilpas udfordrende.
[1] Andersen, Jakobsen og Højfeldt 2010
[2] Andersen, Jakobsen og Højfeldt 2010, s. 45.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar